Vítám vás při čtení prvního příspěvku z mého nového
pokoje. Byť se zpožděním, nakonec jsem se přestěhoval a za těch pár dní jsem se
v něm už i zabydlel. I když stěhování nebyla moje volba, jsem rád, že tu
jsem – nový pokoj má totiž více výhod než nevýhod. Poslední nevýhodu – absenci
záložního zdroje světla – jsem vyřešil dnes, kdy jsem si ve městě koupil výbornou
jedenáctiwattovou přenosnou lucernu. Kdyby tu nebylo tolik mravenců (zatím se
zdá, že jsem šváby vyměnil za mravence), považoval bych to za nejlepší pokoj
v celém areálu.
I když ještě není u konce, vypadá to, že uplynulý týden byl
neobvykle chudý na překvapivé a nečekané události (jsem tu už nějakou dobu a
jen tak něco už mě nepřekvapí), a tak dnes přidávám pár řádků o indických
dětech. Právě ony jsou totiž zdrojem většiny radosti, kterou mi zde moje působení
přináší.
Jak naši školáci, tak kluci z intru, se v jedné
věci naprosto odlišují od dětí českých. Mám na mysli jejich životní úroveň a
celkově podmínky, ve kterých vyrůstají. Zatímco české děti žijí
v pohodlných domech a bytech a doma mají většinu výdobytků moderní
civilizace včetně počítače s internetem, indické děti žijí v domcích
z bambusu a některé nemají doma ani proud a pro vodu chodí do společné
studny. Jelikož ale většinou neví, že by jejich život mohl být lepší, jsou
spokojené s tím, co mají a ohromně vděčné za všechno, co dostanou navíc. V srpnu
jsme začali ve škole všem žákům zadarmo rozdávat svačinu. Jednalo se o suchou
housku a malý kousek sladkého koláče. Dětem vůbec nevadilo, že po houskách
běhají mravenci (kteří si k nim od rána našli cestu) a nadšeně mi housky brali
z rukou. Rodiče jim totiž žádnou svačinu nepřipraví, takže děti mají
odpoledne hlad (mimochodem – mezi 280 dětmi byste nenašli ani jedno
s nadváhou). Navíc většina z nich má třikrát denně k jídlu rýži,
takže je to pro ně příjemná změna.
Indické děti jsou plné života. Když přijdete o přestávce
k nám do školy, budete se proplétat mezi běhajícími a smějícími se žáky.
Když je ráno potkám na cestě do školy, nedělají, že mě nevidí, ale hlasitě volají:
„Good morning, Sir!“. Odpoledne jsou pak schopné se poprat o to, koho svezu na
nosiči mého kola kus cesty domů. A když už vyrazím ze školy, potkávám na cestě
malé dětičky z asámských škol, které na mě volají: „Bye, Miss!“
(nashledanou, paní učitelko), což se naučily, když tudy jezdila moje
předchůdkyně Maruška.
Vzhledem k tomu, v jakých vyrůstají podmínkách,
jsou zdejší děti také ohromně samostatné. Už šestileté děti na školním intru
(zde se místo internátu používá slovo „hostel“) se o sebe (kromě vaření) musí
umět kompletně postarat. Rodiče sice zpravidla nebydlí dál než 20-30 kilometrů,
ale někteří svoje děti navštěvují jen jednou za několik týdnů.
To všechno jsou
důvody, proč si indických dětí opravdu vážím a mám je moc rád. A to přesto, že
se některé z těchto vlastností projevují negativně v mých hodinách,
kdy se děti baví a nedávají pozor.
Na závěr bych se ještě přeci jenom rád podělil o jeden
zážitek z tohoto týdne. Ve čtvrtek ráno jsem na cestě asi jeden kilometr
před naší školou potkal jednoho z mých nejlepších žáků – Rohita. Jel na
kole, ale vlastně nevím, jestli se tomu dá říkat kolo. Bylo napůl rozpadlé,
blatníky uvolněné, takže rachtaly na půlku vesnice. Kolo bylo zrezlé a
nastříkané na růžovo a chyběla mu přední brzda a zadní prakticky nebrzdila (to
jsem zjistil později ve škole). Co ale bylo podstatnější, kolo bylo na Rohita
moc velké, takže na něm nemohl jet normálně, ale musel šlapat z jedné
strany pod rámem (viz tato fotografie). To je v Indii docela časté, rodiče
většinou nemohou svým dětem koupit každých pár let nové kolo, takže třeba ve
třetí třídě dostanou jedno, které jim musí vydržet až do desítky. To hlavní, co
jsem si z našeho setkání ale odnesl, byla jeho radost z toho, že má
kolo (většina dětí chodí pěšky) a jeho ohromné úsilí ovládnout ho a dostat se
do školy včas. Každých sto metrů musel zastavit, protože neudržel rovnováhu.
Zatímco já bych na jeho místě už dávno zahodil kolo do příkopu s konstatováním,
že na něčem takovém přece nemůžu jet, on vždy znovu nasedl, aby urazil další
kus své cesty. A když viděl, že zastavuju a fotím si ho, zavolal na mě: „Sir,
go fast. The bell will ring!“ (pane učiteli, pospěšte si, škola za chvíli
začne!). Však si všimněte jeho usilovného výrazu v obličeji.
Je asi jasné, že doma bych něco takového nezažil. Jsou to
drobné momenty, ale naplňují mě radostí. I kdybych měl ve třídě jen jednoho
takového žáka (a že jich tam o moc více není), učil bych tam rád.
Do galerie jsem přidal pár fotek našich žáků.
Ahoj Cyrile,
OdpovědětVymazatprima čtení a fotky. .. takové zachycení a přiblížení obyčejných věcí a života v Indii mne právě zajímá .... Díky a zdravím tě srdečně
Vilém B.
Díky, Viléme. Až tu budu trochu déle, chtěl bych přidat i nějaké příběhy Indů, se kterými tu žiji.
OdpovědětVymazat