Když nám minulý týden onemocněla kuchařka ze školního
internátu (stále mi přijde úsměvné, že dvěma místnostem z bambusu a plechu
říkáme internát (boarding)), zastoupila ji jedna dívka ze sousední vesnice –
Silina. Brzy jsem se s ní spřátelil (nevím, jestli to bylo tím, že byla ze
všech našich kuchařek nejvzdělanější – dokončila osmou třídu základky). Nicméně
jednou při obědě zmínila, že byla v Kerale (stát v jižní Indii). Jelikož
do Keraly je to od nás asi jako z Prahy do Moskvy, přičemž většina našich
vesničanů byla nejdále v sousedním okrese, zbystřil jsem, sehnal jsem si
někoho na překlad (její angličtina byla ještě horší než moje hindština) a začal
se ptát. O tom, co jsem se dozvěděl, jsem se nakonec rozhodl napsat tento
článek.
Před dvěma lety ji, spolu s dalšími stovkami dívek ve
farnosti, oslovil náš otec Rajesh s lukrativní nabídkou: odjet pracovat
jako šička do Keraly. To by samo o sobě asi příliš atraktivní nebylo, kdyby
neznala nabízenou mzdu. Pět tisíc rupií měsíčně (2000 Kč) je trojnásobek toho,
co vydělává její maminka sběrem listů na čajové plantáži.
Přestože žádný člen její rodiny nikdy neopustil hranice
Asámu, rozhodla se na cestu na druhý konec Indie vydat. Dorazila bez problémů,
ale už první den v podniku, kde měla pracovat, si uvědomila, že peníze,
které dostane, budou vydělané opravdu těžce.
Začala patnáctidenním školením, kde se měla naučit jedinou
věc, kterou bude dělat každý den, šest, někdy i sedm dní v týdnu – šít
dětské dupačky. Poté mohla rozšířit řady 790 šiček, které pracovaly ve stejném
podniku. První šok jsem při našem rozhovoru zažil, když jsem dostal odpověď na
otázku, jestli jí ten podnik zajistil nějaký pokoj nebo kde byla ubytovaná.
Silina mi bez jakýchkoli emocí sdělila, že v místnosti, kde přespávala,
bylo spolu s ní dalších 300 dívek. Vím, že Indové jsou skladní a skromní,
ale tři sta mi přišlo už trochu moc.
Její pracovní den začínal v 7.30h. Jídlo všem
zaměstnancům zajišťoval podnik. Za rýži třikrát denně jim také všem strhnul
měsíčně z výplaty tisíc rupií. Když jsem se Siliny zeptal, v kolik
práce končila, najednou viditelně posmutněla a odpověděla mi, že tehdy, když se
splnila norma. Pochopitelně mě zajímalo, kolik kusů oblečení musela za den
ušít, aby splnila normu. Tentokráte mi odpověděla už opravdu tichým, sotva
slyšitelným hlasem: „dva tisíce.“
„Cože?! To přeci není možné!“ namítl jsem. Následně jsem si
nechal její odpověď dvakrát zopakovat, protože jsem se domníval, že jsem se
přeslechl. Ona ale skutečně trvala na tom, že měla každý den ušít dva tisíce
dětských dupaček. Když se jí to podařilo, bylo často po sedmé hodině večer, což
znamenalo, že pracovala i 12 hodin a víc. A po celou tuto dobu opravdu jen šila
a šila. Látku dostávala nastříhanou a připravenou, hotové oblečky jí odebíraly
pracovnice, které dělaly jen tuto činnost, takže za celý den prakticky téměř
nevstala od šicího stroje.
Dozvěděl jsem se i to, že šicí stroje nebyly elektronické,
ale ovládaly se manuálně pohybem chodidla na „pedálu“. To znamenalo konečnou
pro mnohé dívky. Po pár dnech práce jim nohy natekly tolik, že v práci
nemohly pokračovat. Mnohé další skončily po měsíci či dvou, protože práci
nezvládaly po fyzické i psychické stránce. Silina vydržela nejdéle – celý rok.
Poté se svými nejvytrvalejšími kolegyněmi odjela zpět domů.
Na konci našeho rozhovoru jsem jí položil ještě jednu
otázku: „Šily jste na to oblečení také nějaké logo? Jaká to byla značka?“
Tentokrát jsem ale odpověď nedostal. Loga se prý šila až nakonec na hotové
oblečení. Dělalo to malé, uzavřené oddělení, jehož činnost byla vždy přísně
tajena, takže šičky samy nevěděly, jakou značku bude jejich oblečení mít.
Takové chování je pochopitelné. Kdyby se západní spotřebitelé dozvěděli,
v jakých podmínkách producent oblečení svoje produkty vyrábí, jistě by to značce neprospělo.
Přestože těchto pár řádků zřejmě nevypovídá ani o jednom
procentu toho, co Silina v Kerale prožila, rozhodl jsem se je napsat.
Třeba zrovna někdo z vás sedí v práci, stěžuje si na
šéfa/kolegy/zadané úkoly/pracovní dobu apod. Zkuste se schválně na chvíli vžít
do role Siliny nebo dalších milionů mladých lidí, pracujících v podobných
podnicích. Třeba zjistíte, že na tom jste ještě docela dobře.
V tomto bodě bych mohl asi článek ukončit, ale rozhodl
jsem se ještě připojit ještě pár řádků.
Od druhé poloviny minulého století se velké podniky řídí
dvěma trendy – off-shoring (přesun továren do zemí s lacinou pracovní
silou) a outsourcing (přesun aktivit, které netvoří jádro podnikání na
subdodavatele). Jak tvrdí Naomi Klein v knize No Logo i Thomas Friedman
v knize The World Is Flat, pro firmy prodávající oblečení (Nike, Adidas
aj.) to znamenalo, zbavit se podřadné, intelektuálně nenáročné činnosti, kterou
je výroba a zaměřit se pouze na dvě aktivity – návrh oblečení a jeho prodej. Od
momentu, kdy si toto uvědomily, začaly v Číně (a později i v Indii,
Bangladéši, Barmě a mnoha dalších zemích s lacinou pracovní silou) vznikat
stovky podniků vyrábějících oblečení.
V jednom z nich pracovala Silina. Těmto podnikům
zadávají západní firmy své zakázky. Na dodané oblečení pak našijí své logo a
prodávají ho za deseti až padesátinásobek ceny, kterou zaplatily indickému
podniku za jeho výrobu. Z hlediska Siliny a dalších milionů nebohých
pracovníků nastal problém tehdy, že v Číně, Indii aj. vzniklo těchto
podniků mnoho. Začaly si konkurovat o zakázky, což tlačilo dolů ceny, za které
zhotovené oblečení prodávaly západním firmám. Aby si udržely ziskovost, musely
snižovat náklady, což znamenalo vyvíjet větší a větší tlak na výkon svých
zaměstnanců. V konečném důsledku pak máme miliony zaměstnanců na pokraji
vyčerpání, kteří pracují v podnicích, které jsou sotva ziskové.
Pokud se ptáte, kdo tedy dostane vaše peníze, které
zaplatíte za nový svetr či džíny, tak už nám zbývá jen oděvní společnost (Nike,
Adidas…) a obchodník (v jehož obchodě si oblečení zakoupíte). Pěkně to
vystihuje tento obrázek. Zakoupíte-li si v obchodě tričko za 100 Kč, pak
vězte, že náklady na jeho výrobu – včetně dopravy z Číny a všech daní a
cel – jsou zhruba 25 Kč. Zbytek si rozdělí oděvní společnost s obchodníkem.
A přestože Adidas utratí každý rok miliardy za nezbytnou reklamu, za mzdy svým
zaměstnancům aj., pořád se v roce 2010 mohl svých akcionářům pochlubit
ziskem před zdaněním přesahujícím miliardu eur.
Tímto se vám omlouvám, že jsem poněkud odbočil od tématu mého
dobrovolnictví. Ale aspoň vidíte, že i za čtvrt hodiny, kdy člověk sedí
v bambusovém domku s hliněnou podlahou a jí pravou rukou rýži, se
může dozvědět spoustu zajímavého od dívky, která se nedostala ani do deváté
třídy.
je to drsný a smutný. V podobných podmínkách, továrnách, apod. vyrábí i podniky jako h&m, ale totéž platí pro elektroniku, zrovna nedávno jsem psala o té reportáži o výrobě iPadů, kde to bylo velmi podobné. Ale pochopitelně... když tam přijedou inspektoři, organizace na ochranu lidských práv, apod., nic nezjistí, protože 12h pracovní doba / ubytování po X desítkách nebo stovkách lidí / minimální plat... nic z toho se neklasifikuje jako něco, co by vyloženě porušovalo.
OdpovědětVymazatA ano, ve srovnání s občasnými evropskými výkřiky "cože tři hodiny denně se MUSÍM učit"... pak naše "problémy" a stížnosti na náročnost toho a onoho vypadají skutečně směšně.
Ahoj Terko,
Vymazatje to jak píšeš. Předpokládám, že Indové také mají zákony omezující pracovní dobu aj., ale nikdo je nedodržuje. Ti lidé tam sice pracují dobrovolně, ale zároveň nemají jinou volbu (pokud práci opustí, skončí většinou na ulici).
Na webu jsem viděl pár rozhovorů s těmito lidmi a většinou říkali toto: "Nechceme, aby západní spotřebitelé bojkotovali nákup oblečení vyrobeného v našich podnicích. My tu práci totiž chceme. Zároveň bychom ale rádi dostali lepší pracovní podmínky."
Ahoj Cyrile,
OdpovědětVymazatodskočil jsem si k tobě na blog a koukám, že tvůj poslední článek je víceméně přímým pokračováním těchto dvou (http://nyti.ms/yb1bQa a http://bit.ly/x261mK ), které jsem pro jeden svůj předmět zrovna dočetl. Stejně jako říká Terka, podmínky ve sweatshopech jsou strašné a postihují obrovské množství lidí bez toho, aby to někoho dvakrát zajímalo. Stejně jako Thomas Friedman jsem ale spíš optimista - tedy: "(...) So in 30 years we will have gone from ''sold in China'' to ''made in China'' to ''designed in China'' to ''dreamed up in China''" A ani knihy jako "Why Nations Fail" (nečetl jsem, poslouchal jsem podcast na BBC - víceméně jde v knize o to, že nadějně rostoucí státy v budoucnu podrazí jejich politické zřízení (přirovnává například dnešní Čínu k Sovětskému Svazu padesátých let)) mne o optimismus pro Indii (a Čínu) nepřipraví. Vláďa
Ahoj Vláďo,
Vymazatdíky za komentář. "Why Nations Fail" vypadá zajímavě, možná si ji někdy přečtu.
I já jsem optimista. V našem Asámu platí, že nejnižší mzdy mají lidé trhající listy na čajových plantážích. Touto prací se živí prakticky jen lidé, kteří nedochodili základku, případně vůbec nechodili do školy. Tento týden jsem se ale dozvěděl, že některé plantáže začínají mít nedostatek pracovníků. Jedna z nich zvýšila plošně mzdy o 20% a další ji zřejmě budou muset následovat. To by znamenalo, že ubývá lidí bez vzdělání, kteří jsou ochotni dělat tuto nekvalifikovanou práci a pro zdejší společnost by to bylo dobré znamení.