Ti pozornější z vás si možná všimli, že poslední
příspěvek jsem na blog vložil už v sobotu. Bylo to proto, že v neděli
jsem jel na druhý výlet, tentokrát sice jen třídenní, ale opět do Nagalandu, do
Kohimy. Cílem mým a salesiánů otce Josepha a Dilipa, byl tentokrát festival
kmenů Naga, který nesl název Hornbill. A tento článek je o tom, co jsem na
Hornbillu prožil.
Nevím, co si ještě pamatujete z prvního článku o
Nagalandu, ale jedná se o sousední stát, ležící mezi naším Asámem a Barmou
(Myanmar). Jeho obyvatelům se říká Naga a všichni patří k některému
z několika desítek kmenů. No a Hornbill je festival, kde každý kmen
prezentuje vlastní kulturu, tancuje, případně prodává různé předměty vlastní
tvorby. Uvedl jsem, že každý Naga patří k určitému kmeni, to ale
neznamená, že žije ve vesnici a vypadá např. takto. Většina Naga žije ve městech
a jsou to docela civilizovaní lidé různých vzdělání a profesí.
Na cestu jsme vyrazili v neděli brzo ráno. První
„atrakci“ jsme viděli v Dimapuru. Uprostřed jedné rušné křižovatky byla o
den dříve slavnostně odhalena socha Dona Boska (zakladatel salesiánů). Dimapur
je tak jedno z mála míst na světě, kde je socha této osobnosti na veřejném
místě. Zajímavé je, že se o to prý zasloužili bývalí žáci jedné ze
salesiánských škol.
Kohimou jsme nejdříve jen projeli, abychom se dostali přímo
do vesnice, kde se festival konal. Přišli jsme akorát včas na finále soutěže v pojídání
chilli papriček. A nebyly to jen tak nějaké papričky. King Chilli neboli
královské papričky, byly ještě v roce 2007 zapsány v Guinessově knize
rekordů jako nejpálivější na světě. Opravdu nechápu, jak jich vítěz mohl ve
třetím kole sníst 15 za pouhých dvacet sekund. Divácky nejatraktivnější ovšem
bylo soutěžní kolo určené pro turisty. Zatímco borec z Delhi snědl jednu,
pochopil, která bije a dál nepokračoval, jakýsi Izraelec jich snědl jedenáct.
Na konci ovšem vypadal, jakoby měl každou chvíli zemřít a musel ho odvést
doktor.
To hlavní kvůli čemu ale návštěvníci na Hornbill jezdí
(mimochodem, na Hornbillu jsem potřetí v Indii viděl Evropana a to hned
několik), jsou vystoupení tamějších kmenů. Pár fotek je k vidění zde.
Večer jsme se vrátili do Kohimy, já jsem se ubytoval u
salesiánů a otec Joseph s Dilipem se vydali zpět do Golaghatu. Přes víkend
se v Nagalandu asi nic důležitého nedělo, protože když jsem v pondělí
ráno vzal do ruky noviny, na titulce byla fotka onoho Izraelce. Ještě více jsem
ale byl to ráno překvapený, když jsem zjistil, že mám v pokoji 13 °C. Kohima
leží ve výšce 1400 m. n. m., ale topení tam samozřejmě nemají (pouze bohatší
Indové používají přenosné přímotopy).
Ráno jsem se vydal opět na Hornbill. Tentokrát jsem se chtěl
podívat do stánků a případně nakoupit nějaké dárky pro moje blízké. Jak už to
někdy bývá, nejdříve jsem nakoupil dárek sobě. Jeden stánek totiž prodával
indické známky. Za tři krásné aršíky jsem zaplatil asi 60 rupií (24 Kč) a spokojeně
pokračoval v seznamování se s kulturou Naga. Když jsem v poledne
dostal hlad, rozhodl jsem se oželet speciality tamější kuchyně, které už mi
jednou způsobily potíže. Místo toho jsem si vyzkoušel roli bohatého západního
turisty a dal jsem si rýži s kuřecím masem v jednom relativně slušně vypadajícím stánku. Neříkejte prosím nikomu v Golaghatu, že jsem za to
jídlo dal 120 rupií (48 Kč). Dát v Indii 120 rupií za oběd je totiž stejné,
jako dát za něj v Praze tisícovku. Např. ženy pracující na čajových plantážích
na tuto částku vydělávají zhruba dva až tři dny.
Jak už jsem si v severovýchodní Indii zvykl, na každé
podobné akci bývají přítomny desítky až stovky vojáků se samopaly.
V Kohimě mě zaujalo to, že dobrá polovina z nich byly mladé holky tak
do třiceti let. Chtěl jsem si je vyfotit, ale nebyl jsem si jistý, jestli by se
jim to líbilo, tak jsem nakonec odjel s touto jedinou fotkou.
Odpoledne jsem se tedy vrátil do Kohimy. Mým cílem bylo
najít Michaelův dům (Michael je šéf skautů a má třináct dětí). O den dříve jsem
si s ním po indicku dohodl návštěvu. Po indicku znamená, že jsem mu
zavolal a zeptal se, jestli můžu následující den odpoledne přijít. Čas se
nestanovuje, v Indii totiž není tak důležitý, jako u nás a zbytečně by nás
to oba omezovalo. Když jsem vystoupil v Kohimě, rozhodl jsem se nebrat si
taxi. Jednak jsem neznal adresu a hlavně jsem se chtěl také projít po městě. Cesta
mi trvala asi hodinu, ale nelitoval jsem. Potkal jsem například člověka, který
mi řekl, že ho fascinuje jedna naše osobnost, a sice „Vaklav Havel“. To mě
docela příjemně šokovalo, protože 99% Indů v našem Golaghatu neví, jaký je
rozdíl mezi Amerikou a Evropou. Na trhu zase jedna paní prodávala housenky,
takže se ukázalo, že v Nagalandu se jí opravdu všechno.
Když jsem přišel k Michaelovu domu, on ani jeho žena
tam samozřejmě nebyli. Po půl hodině ale dorazil, a tak jsme popovídali a dal
jsem mu nějaké fotky z našeho treku a sladkosti pro děti. Večer mě pak odvezl
zpět k salesiánům.
V úterý ráno už jsem se vydal na cestu zpět. Ráno jsem
si ještě užil vánoční výzdobu. V Nagalandu je majoritní náboženství
křesťanství, což se o Vánocích projevuje tak, že všichni vyvěsí před dům rudou pěticípou hvězdu. Pokud se tedy do tohoto státu někdy v období Adventu
dostanete, vězte, že to značí příchod Vánoc a nikoli obnovení a expanzi
Sovětského svazu.
Cestou na bus mě ještě zaujal dav mužů tlačících se před
jedním stánkem. Když jsem se tam šel podívat, našel jsem točící se ruletu
(resp. její indickou podobu). Vyndal jsem si foťák a udělal zdejším gamblerům
pár fotek. A když už jsem ho měl v ruce, vyfotil jsem si i uniformované kohimské deváťačky, které zrovna čekaly na autobus. Zatímco první fotka se
obešla bez problémů, pořizujíce tu druhou, vyslechl jsem si pár nepěkných slov
v jednom z kmenových jazyků od procházejícího Inda, kterému se asi
moje počínání moc nezamlouvalo. Nasedl jsem tedy raději do autobusu a vydal se
na cestu zpět.
Žádné komentáře:
Okomentovat