Ti z vás, kteří čtou mé příspěvky pravidelně, ví, že
jediný Evropan v našem Golaghatu a okolí jsem já a zřejmě tuší, že tento
článek je tedy o mně.
Jelikož běloch v Indii znamená něco víc (to je
samozřejmě tím, že každý Ind ví, že běloch má spoustu peněz…) měl jsem od začátku
pocit, že si o mně někteří lidé myslí, že si nedokážu ani zamést podlahu nebo
vyprat triko. Začal jsem tedy vydávat spoustu energie a času na to, abych sebe
i ostatní přesvědčil, že to tak není. Pral jsem si oblečení i ložní prádlo,
hrál jsem s kluky fotbal v bahně při monzunu, sázel s dětmi rýži
či chytal ryby do sítě. Přesto se vždy čas od času ukázalo něco, co mi
připomnělo, že prostě zhýčkaný Evropan jsem a ať dělám, co dělám, už jím zřejmě
i zůstanu.
Na tomto místě bych asi mohl článek ukončit, ale protože by
to bylo moc krátké (mám od jedné kamarádky zakázáno „šidit nedělní příspěvky“),
přidávám pár příběhů, které výše uvedené dokreslují.
Krátce po mém příjezdu do Indie v polovině července
začal školní rok a s ním přijeli i kluci do našeho internátu. Když jsem
viděl, že jdou odpoledne hrát fotbal, vydal jsem se za nimi, abych se přidal.
Věděl jsem, že hrají bosi, ale jak jsem se přiblížil k hřišti, jedna věc mě
zarazila. Ač bez bot, dávali pořádné rány a podobně do soubojů chodili naprosto
neohroženě. Když jsem tedy dorazil na hřiště, prohlásil jsem, že se k nim
rád přidám, ale že asi nedokážu hrát moc dobře bez bot. Kluci vypadali trochu
zmateně, ale nikdo nic neříkal. Jak jsem pochopil o pár týdnů později, moje
slova ten den bych přirovnal k situaci, kdy by přijel nějaký cizinec za
mnou, já ho vzal na louku na fotbal s kamarády a on na místě prohlásil:
„Ale já neumím hrát na neprofesionálním trávníku.“ Pro naše kluky je hraní
naboso tak přirozené, jako že k fotbalu je třeba míč a dvě branky. Nakonec
jsem zjistil, že s nimi bez bot hrát dokážu, akorát čas od času musím
vynechat, abych dopřál trochu klidu naraženým prstům. Nikdy ale asi nebudu jako
oni. Jelikož hrají bosi od malička, jejich prsty jsou na to zvyklé a do všech
soubojů chodí naplno. Přestože je sice také mají každou chvíli naražené, na mě
nikdo nemá. Stačí mi, abych trefil něčí holeň, a už skáču po jedné noze na kraj
hřiště.
Podobný příběh se odehrál jednoho horkého letního dne.
Seděli jsme venku s kluky a společně jsme se učili. Přitom jsem si všiml,
že beton vedle mě, na který svítilo slunce, je tak rozpálený, že se ho můžu
sotva dotknout. Z legrace jsem tedy vyzval Samuela (osmiletý nejmenší
kluk), aby se na to místo postavil. Ihned tak učinil a stojíc na něm kouká na
mě. Já na něj také koukám, čekám, co bude, ale on nic. Já tedy netrpělivě: „Tak
co, děje se něco?“, on: „Ne, coby?“, já: „No ten beton…“, on: „Jo, je to pěkně
teplý.“ Zatímco já bych z něj hned vyskočil, on tam v klidu stál a
ohříval si chodidla. Kluci chodí bosi odmalička a nedělá jim problém stát na
horké zemi nebo kamenité cestě. Já jsem na tom přesně opačně – celý život nosím
boty a moje zhýčkaná chodidla nezvládají ani jedno výše uvedené.
Výstižně to ilustruje tento příběh. Na konci léta se dva
kluci dohadovali o švihadlo. Rozhodl jsem se, že Davida, který nebyl
v právu, chytím a něco mu z legrace provedu. Problém byl v tom,
že jsem v ten moment byl také bos. Když mě David viděl, jak k němu
běžím, vyrazil na opačnou stranu a utíkal jako o život. Bylo mu ale osm let a
na rovném betonu jsem jeho náskok rychle stahoval. V momentě, kdy mi byl
na dosah, ale David náhle zabočil na kamenitou cestu. Zatímco já jsem musel
skoro zastavit, protože jsem po ní rozhodně běžet nemohl, on dál uháněl
nezměněnou rychlostí. A tak mi utekl, protože na rozdíl od něj, moje zhýčkaná
chodidla by běh po kamenité cestě nezvládla.
O jídle jsem psal nedávno. Nevím, jestli se od té doby
zlepšilo nebo už jsem si zvykl, ale v poslední době mi chutná víc. Pravdou
ale zůstává, že naše jídlo je ve srovnání s tím, co jedí prostí Indové,
opravdu luxusní. Pamatuji na to každý den ve škole, kde zpravidla obědvám jen
rýži a dál (něco jako vařená čočka), což je jídlo, které má většina Indů třikrát
denně. Přestože už jsem na něj zvyklý, můj problém spočívá v tom, že mám
po něm hned hlad. Nechutná mi totiž tolik, abych dokázal sníst „indickou“
porci, a tak mám o hodinu později opět hlad. Také by pro mě bylo asi dost
drsné, kdybych měl toto jídlo i k snídani, jako to mají kluci v našem
internátu.
Podobné je to s vodou. Zatímco jeden salesián mi kdysi říkal, že on může pít vodu z jakékoli kaluže, protože to tak dělal odmalička a jeho trávení je na to zvyklé, mně by to asi neprospělo. A má pravdu. Na začátku mého pobytu jsme jezdili po vesnicích a pili tamější nefiltrovanou vodu. Jediný, koho druhý den bolelo břicho, jsem byl já.
Podobné je to s vodou. Zatímco jeden salesián mi kdysi říkal, že on může pít vodu z jakékoli kaluže, protože to tak dělal odmalička a jeho trávení je na to zvyklé, mně by to asi neprospělo. A má pravdu. Na začátku mého pobytu jsme jezdili po vesnicích a pili tamější nefiltrovanou vodu. Jediný, koho druhý den bolelo břicho, jsem byl já.
Takto bych mohl pokračovat dlouho, ale uvedu ještě jeden
příklad související s penězi. Přestože zde mám zdarma ubytování a stravu a
měsíčně zde utratím jen zlomek toho, co utratím doma, už bych asi nedokázal žít
z příjmu chudého Inda. Například za internet zde platím měsíčně 750 rupií
(300 Kč), což je polovina měsíčního platu sběračky čajových listů nebo
dvouměsíční nájem za bambusový domek ve vesnici.
Tolik tedy další článek ode mě, člověka, který se sice
úspěšně adaptoval na život v Indii, ale už asi navždy zůstane zhýčkaným
Evropanem.
Poznámka: Pokud jste čekali něco vánočního, tak se omlouvám,
ale pokud by k nám nepřijeli čtyři kluci postavit betlém, v hinduistické Indii
bych na Vánoce dokázal bez problémů zapomenout.
A ještě jedna poznámka: Stále se můžete zapojit do soutěže (viz předchozí článek). Všechny otázky zatím ještě nikdo správně nezodpověděl.
Žádné komentáře:
Okomentovat